Jeden svět. Tak zní název mezinárodního festivalu dokumentárních filmů věnovaných problematice lidských práv. Pořádá ho Člověk v tísni a každý rok představí více než stovku snímků zaměřených na různá sociokulturní témata. Letošních 117 filmů zastřešuje téma „Bezpečná blízkost“ a jen namátkou se dotýkají třeba případů porušování lidských práv, příběhů jednotlivců v kontextu globálního dění, osobní identity, řešení humanitární krize, moderních technologií nebo rozmanitosti lidské společnosti.
Festival je v současnosti největším lidskoprávním filmovým festivalem na světě, slaví už 21 let a každoročně ho navštíví více než sto tisíc diváků. Festival se koná nejen v hlavním městě, ale i v dalších 33 českých a moravských městech.
Právě na projekci několika filmů zamířili studenti 3. ročníku v rámci předmětu Regionální geografie. Spolu s vyučujícími Mgr. Lucií Albrechtovou a Mgr. Lenkou Pavelkovou se vypravili 6. března do pražského kina Světozor, kde je čekala nejen projekce, ale i krátké besedy.
První film EXIT – Dát extremismu sbohem byl věnován problematice vstupu do radikální strany a následné obtížné situaci lidí, kteří chtějí opět vystoupit. Své zkušenosti ve snímku vyprávěli přímo mladí lidé, kteří tento proces zažili a stále čelí výhružkám bývalých spolustoupenců. Po projekci následovala krátká diskuze o politickém extrémismu s politologem Mgr. Janem Charvátem, M.A. Ph.D., který je znalcem nejen českého extrémismu, ale díky studiu ve Švédsku je i uznávaným celoevropským odborníkem. Beseda nakonec trvala víc jak hodinu a přinesla spoustu zajímavých informací, ale i otázek. Na Českém rozhlase Plus je s panem Charvátem zajímavý rozhovor, který si můžete poslechnout i vy.
Další snímek vyprávěl o tom, jak se lidé vymezují Absurditou proti absurditě. V roce 2015 podepsal texaský guvernér zákon umožňující nošení zbraní na univerzitní půdě. Studenti v reakci na to zformovali protestní kampaň, která vyzývala k viditelnému nošení erotických pomůcek na batozích. Poukazovali tím na absurditu texaské legislativy: zatímco nošení zbraní v kampusu je legální, znázornění přirození je kvalifikováno jako přestupek. Film tak představil polemiku o tom, jakým způsobem lze vést dialog dvou znepřátelených stran v demokratické společnosti, kde se všichni dovolávají svobody projevu.
Poslední se promítal snímek Lapeni ve městě tisíce hor. Ten ilustroval nesvobodu projevu ještě ve větší míře. Přinesl příběh města Čchung-čching, centra čínského rapu. Vláda umělce omezuje podobně jako omezuje další aspekty života Číňanů. Každý z nich se s tím vypořádává po svém.
Druhá beseda po zhlédnutí těchto kratších dokumentů o politické a společenské angažovanosti mladých lidí v USA a v Číně proběhla se sinologem Filipem Jiroušem. Jak vypadá život v současné Číně, jak funguje čínská občanská společnost a jaké postoje si k této dynamické zemi má tvořit český student, to všechno bylo tématem zajímavého povídání. Filip Jirouš je členem sdružení Sinopsis, projektu Ústavu Dálného východu FF UK v Praze, jehož cílem je podávat pravidelný přehled o dění v Číně z pohledu čínských, českých a světových médií a pozorovatelů. Tento projekt spravuje výborné webové stránky, které naši studenti během hodin také používají. A opět přidáváme odkaz na rozhovor (od 12. minuty).
Ze všech tří filmů si studenti zcela jistě odnesli mnoho a získané poznatky budou moci zúročit v dalších hodinách jejich semináře. Festival Jeden svět probíhá až do 17. března, můžete na něj tedy vyrazit také, budete-li mít chuť.
Foto: Matěj Pečený (3.B), jedensvet.cz
Exit- dát extrémismu sbohem
Norská dokumentaristka s extremistickými zkušenostmi se po více než dvaceti letech vydává na cestu do minulosti. V Německu, Dánsku, Francii i USA nachází lidi s podobným osudem. Někdejší členy extremistických hnutí, kteří se v jednom okamžiku rozhodli, že nenávist by neměla být jejich životním programem. V sérii intimních rozhovorů se s ní dělí o vzpomínky na své zločiny, bolestné prožitky, strach i odvahu změnit radikálně svůj život. Ať už jde o neonacisty, radikální anarchisty, nebo o džihádisty, extremismus má ve všech podobách jeden společný magnet, kterým k sobě přitahuje mladé lidi: tvoří alternativu k „normální“ společnosti a uspokojuje nenaplněnou touhu někam patřit. Jak se potom této přitažlivé síle vytrhnout?
Absurditou proti absurditě
V roce 2015 podepsal texaský guvernér kontroverzní zákon umožňující nošení zbraní na univerzitní půdě. Jessica Jin a další studentky proto zformovaly originální protestní kampaň „Cocks Not Glocks“ („Penisy místo pistolí“), která vyzývala k viditelnému nošení gumových penisů. Poukazovaly tím na paradox texaské legislativy: zatímco ozbrojování v kampusu je legální, znázornění mužských genitálií je přestupek. Film polemizuje, jakým způsobem lze vést dialog dvou znepřátelených stran v demokratické společnosti, kde se všichni dovolávají svobody projevu.
Lapeni ve městě tisíce hor
Čchung-čching ležící na strmých svazích řeky Jang-c‘-ťiang je jedním z nejlidnatějších čínských měst. V minulosti bylo sídlem mnoha básníků a spisovatelů, v současnosti je Mekkou čínského rapu. Živelná subkultura se ale stala nepohodlnou pro vládnoucí komunistickou stranu, která se ji rozhodla regulovat pomocí vágně formulovaných nařízení, aby si nikdo nemohl být jistý, co přesně je povoleno a co už je nelegální. Dokument zachycuje několik umělců, kteří se s vyhláškou vypořádají po svém: někteří se uchylují k autocenzuře nebo definitivně končí, zatímco jiní i nadále tvoří v kritickém duchu.
Zdroj anotací: https://www.jedensvet.cz