Rozhovory

K programování jsem se dostal tak zhruba před 4 lety, říká Vojtěch Bešťák

,

Mladých a zároveň šikovných programátorů není nikdy dost. Jedním takovým je Vojtěch Bešťák, student 3.B. Mezi jeho poslední projekty patří například mobilní aplikace Vyšší Princip – takže pokud jste ji ještě nevyzkoušeli, máte ideální příležitost během zbytku prázdnin.

Jak a kdy ses dostal k programování?
K programování jsem se dostal tak zhruba před 4 lety, což bylo asi někdy v 8. třídě na základní škole, a důvodem k tomu bylo to, že jsem si chtěl modifikovat hru. Kvůli tomu jsem se tedy naučil programovací jazyk Java. Během zhruba 9. třídy jsem měl období, kdy mě to na půl roku až na rok úplně pustilo,  ale pak jsem se k tomu najednou vrátil a v tu dobu jsem objevil i programování pro platformu Android. Tam jsem se myslím hodně našel, tam mě to začalo opravdu bavit.

Jsi samouk?
Učím se to na serveru ITnetwork, kde je to krásně zpracováno česky a jsou tam jednotlivé lekce, které jednotlivě postupují a staví na znalostech, které už mám. Následně si to na nějakou tu probranou látku hned můžete vyzkoušet skrze různě těžká cvičení. Pomocí nich se člověk také učí.

Kolik aplikací jsi už vytvořil?
Asi zhruba 2, přičemž tedy aplikaci GymTV správce a Vyšší Princip. GymTV správce slouží k zaznamenávání výpůjček v redakci televize Gymnázia Příbram GymTV a Vyšší princip je geolokační hra, která má toho daného člověka, který si ji stáhne, provést starou částí města Příbram.

To tě napadlo jen tak, zpracovat aplikaci na téma osudu Antonína Stočesa?
Ne, ve skutečnosti to bylo tak, že vzhledem k tomu, že se účastním kroužku robotiky, tak za mnou zašel pan učitel Beneš, kterému řekla paní Pavelková, že shání v rámci projektu Erasmus+ někoho, kdo by jí pomohl naprogramovat aplikaci, která by se týkala města Příbram.

Co bylo jejím úkolem?
Hlavním jejím účelem bylo provést studenty, kteří přijeli na konferenci, co se tento rok konala v Příbrami, starým městem a aby se mohli dozvědět něco o tomhle městě.

A povedlo se?
Jelikož do příběhu aplikace je zakomponovaná i informativní část, tak se studenti měli možnost dozvědět o té Příbrami i něco navíc a myslím si, že se to i povedlo.

V čem tedy spočívá obsah aplikace? Co nabízí?
Když tu hru hráč poprvé zapne, ocitne se pouze s kompasem. Ten ho navádí k nejbližšímu místu, ke kterému se nachází. Těch míst a tedy stanovišť je dohromady 12. Jakmile se pomocí toho kompasu dostane k danému bodu, je po něm žádáno, aby splnil nějaký úkol, který je vázán k danému místu a zároveň k příběhu Antonína Stočesa. Tím plněním všech těchto úkolů se hráč postupně dozvídá něco o právě Antonínu Stočesovi a odkrývá, jak to doopravdy bylo. Na konci se uživateli odhalí závěr celého příběhu – jak to s Antonínem dopadlo.

Na jaké úkoly může uživatel například narazit?
Hráč může například potkat řešení šifry z poznávací tabule, která se nachází u Zámečku, nebo může přiřazovat místa k obrázkům na Svaté Hoře, nebo bude kolem dřívější synagogy hledat místo, odkud byla její historická fotka pořízena, a tak dále.

Jak moc je aplikace náročná? Může si ji zahrát celá rodina?
Myslím si, že aplikace fyzicky náročná nijak není, jelikož se pohybujete ve městě. Úkoly jsou tedy poměrně blízko u sebe – památky jsou poměrně blízko u sebe. Celková vzdálenost, kterou nakonec za tu asi hodinu a půl, kterou vám trvá appku dokončit, ujdete, tedy není tak velká. Samotné šifry a doplňovačky také nejsou nějak moc těžké, řekl bych.

Kdy byla aplikace vydána?
Úplně první verze celé appky byla nahrána na Google Play 30. března 2018, ale od té doby proběhla celá řada aktualizací a téměř už finální verze byla prezentována během oné konference Erasmu+, která probíhala od 6. do 13. dubna.

Pokud tedy dobře počítám, budou to čtyři měsíce, co je plná aplikace na světě. Kolik lidí si ji za tu dobu zahrálo?
Celkově si tuhle aplikaci stáhlo od začátku dubna 176 různých uživatelů, přičemž ke dnešnímu dni ji má ve svém zařízení nainstalováno 81 lidí.

Jak si myslíš, že se bude popularita vyvíjet?
Od konference vyšla o appce řada čánků. To se na počtu stažení poměrně projevilo a doufám, že celá aplikace dále ještě poroste a dostane se mezi více lidí.

Vyskytly se během programování nějaké problémy?
Jeden z největších problémů, kterému jsem čelil, bylo to, že zatím neumím programovat aplikace i pro operační systém iOS, takže Vyšší Princip funguje jen na platformě Android. Druhým zásadním problémem byla práce s ukládáním celé té hry, poněvadž ta hra umožňuje uložit váš postup a následně ho načíst, pokud byste aplikaci vypnuli. Tato funkce byla poměrně složitá na testování, a proto bylo těžké ji odladit.

Pracoval jsi na aplikaci sám?
Veškeré úkoly, fotografie, texty a překlady, protože aplikace je dostupná i v angličtině, vytvořil tým Erasmu+. Grafiku ztvárnil můj bratr Václav Bešťák a zbytek, to znamená programování a funkcionalitu, jsem vytvářel já.

Co se plánuje do budoucna? Bude se aplikace rozšiřovat?
Určitě je tu možnost vytvoření nějakého nového okruhu s jinými místy a jiným příběhem, nicméně to by asi vyžadovalo nějaké zaštítění od města Příbram. V tom případě by nějaké přídavky určitě vznikly.

Máš ještě nějaké jiné koníčky než programování?
Samozřejmě, kromě programování hraji už 5. rokem na klavír, závodně hraji stolní tenis a jak už jsem se zmínil, chodím na kroužek robotiky k panu učiteli Benešovi, se kterým se účastníme celorepublikové Robosoutěže. Velice rád také skládám Rubikovu kostku. Hezké na tom je to, že obě poslední aktivity se prolínají v mém aktuálním projektu, kde se snažím postavit robota, který by dokázal Rubikovu kostku vyřešit. K tomuto robotovi si navíc ještě programuji aplikace do telefonu, který je v něm využit.

Děkujeme za rozhovor.