Střípky z gymnázia

Jak to vidím já aneb Bilaterální schůzka projektu Comenius v norském Vollenu

,

Když si pročtete webové stránky Gymnázia Legionářů, najdete tam v úvodu měsíce června fialově označenou akci „Bilaterální schůzka Comenius Norsko, 1.6.-8.6.2013.Touto výměnnou schůzkou byl zakončen první pracovní rok projektu „Naše cesta do Evropy s využitím umění, hudby a literatury“.

Skupina 9 studentů (T. Zajíčková, I. Weisheitelová, A. Poláková, T. Kaiserová, M. Šikolová, L. Kozel, T. Bredlová, A. Peškařová, J. Sýkorová) se svými vedoucími učiteli (H. Štufková, B. Roth) doslova uletěla před povodněmi do slunného a přívětivého Vollenu, který se nachází asi 35 km od hlavního města Osla. Cílem této bilaterální schůzky byla výměna zkušeností, studium norského umění , architektury a také mapování životního stylu norských rodin. Tím, že norská škola přijala naši skupinu těsně před ukončením školního roku (21. 6.), přejali iniciativu s organizací schůzky do svých rukou rodiče studentů Comenia. Hned  po příjezdu do Vollenu (1.6.) se začali starat o naše studenty jako o své vlastní. Podíleli se na organizování společných akcí norské a české skupiny a ve volném čase vysvětlovali anglicky některé zvyklosti, jak například zacházet se severským vynálezem na krájení sýra – „slicerem“ nebo jak vzniká tzv. hnědý sýr.

Také paní ředitelka Solveig Lundeberg  nezůstala pozadu a umožnila naší skupině nahlédnout do chodu školy. V hektickém čase ukončování školního roku si vyhradila čas na besedu, která proběhla v anglickém jazyce. Nejzajímavější informace se týkaly organizace školního dne. První ranní předmět trvá pouze 30 minut, aby se děti rozkoukaly. Pak následují dva bloky předmětů po 60minutách, poté si celá škola užívá polední přestávku. Za tímto účelem funguje tzv. školní bufet, provozovaný staršími studenty za pomoci dospělých. Učitelé tráví polední přestávku v prostorné sborovně, kde si snědí připravené jídlo z domova a mají k dispozici zdarma kávu a čaj. Odpoledne následuje blok dalších dvou předmětů o 60 minutách. Vyučování končí nejpozději ve 14:20.

Omezené možnosti mají norští studenti v účasti na soutěžích. Ty probíhají pouze ve sportu a jen na regionální úrovni. Velmi odlišná je tzv. projektová výuka. Na konci každého pololetí studenti představí projekt, na kterém pracovali v menších skupinách. V prvním červnovém týdnu to byl „Vollen v roce 2030“. Nejúspěšnější modely města budoucnosti hodnotili ředitelé škol a představitelé regionu Asker. Skupina Comenia mohla nahlédnout i do pavilonu dětí zdravotně postižených. Ty jsou začleňovány do mnohých akcí školy díky svým asistentům.

Co říci na závěr? Měli jsme štěstí nejen na počasí, ale také výborně připravený program norskou školou. Studenti  Comenia měli možnost navštívit několik komentovaných prohlídek v anglickém jazyce – výstavu k 150. výročí narození norského malíře E. Muncha otevřenou 2. června 2013, moderní budovu opery a baletu v Oslo, galerii moderního umění Astrup Fearnly, budovu radnice v Oslo, kde se každoročně předávají Nobelovy ceny míru. Snad největším zážitkem byla návštěva sportovního centra Holmenkollen na předměstí hlavního města. Výhled do okolí z nové věže skokanského můstku působil opravdu impozantně.

„Týden v Norsku se stal jedním z mých nejkrásnějších a nejsilnějších cestovatelských zážitků. Je to nádherná země, která si mé srdce získala ihned po příjezdu. Připadala jsem si jako v pohádce, jako v překrásném snu, ze kterého jsem se nechtěla jen tak probudit. Ze všeho nejvíce jsem si užívala milou atmosféru hlavního města Osla. K nezapomenutelným zážitkům patří také plavby lodí, toulky norskou přírodou či čas strávený společně s našimi hostitelskými rodinami, které byly velmi přátelské a po celou dobu se o nás velmi pěkně staraly. Doufám, že se do země fjordů, trollů, lodí a hnědého sýra v budoucnu ještě jednou podívám.“  

Julie Sýkorová, 3.C

„Jsem ráda, že jsem měla možnost zúčastnit se bilaterální výměny Comenia v Norsku. Poznala jsem nejen skvělé lidi, u kterých jsem bydlela, ale také jsem prozkoumala malou část této krásné země. Nadchlo mě především muzeum moderního umění a výstava slavných obrazů od norského malíře Edwarda Muncha. Největší třešinkou na dortu byl ovšem skokanský můstek Holmenkollen.“

Aneta Peškařová, 3.B

 „Pro mě bylo největším přínosem bydlení v hostitelské rodině, nahlédnutí do jejich denního života a především seznámení se s novými lidmi a poznání norských kamarádů. Díky nim veškerý dojem z Norska nabral mnohem větší „grády“ a užili jsme si spoustu legrace. Jsem za tuto možnost naší škole neskutečně vděčná a už teď se těším, až norští studenti přijedou v říjnu k nám do Příbrami  a užijeme si další čas strávený společně.“

Tereza Bredlová, 3.B

Takto vidí pobyt v Norsku učitelé a část studentů, kteří na tomto zajímavém projektu hrazeném z prostředků EU pracují. V příštím školním roce se těšíme na společnou schůzku všech pěti škol Comenia v italské Savoně.