Střípky z gymnázia

Pět dní přátelství a literatury v Německu

,

Projekt Evropské literární dobrodružství, který je nově realizován pod hlavičkou Erasmu+, sdružuje milovníky literatury a francouzského jazyka. Jeho podstata spočívá v práci s knihou vybraného autora, která vyvrcholí setkáním v jedné z trojice destinací. Ty se odvíjí od toho, kde se nachází partnerské školy; francouzské Lycée Charles de Gaulle v Dijonu, Gymnázium Příbram a německé Are Gymnasium ve městě Bad-Neuenahr. Letošním hostitelem byla poslední ze jmenovaných škol. Na pětidenní pobyt do západního Německa vyrazila osmnáctičlenná skupina gymnazistů v doprovodu Mgr. Veroniky Šedivé a Mgr. Libuše Fořtové. Co bylo jeho účelem? Především zlepšení schopností komunikace ve francouzském jazyce, práce mezi vrstevníky na literárním projektu a poznávání okolí.

Literární dobrodružství začalo v pondělí 4. dubna. V ranních hodinách vyrazila expedice do města Bad-Neuenahr. Po trase dlouhé zhruba 660 kilometrů byl čas se ubytovat v hotelu a poprvé navštívit budovu Are Gymnasium, nebo spíš její náhradu v podobě kontejnerového zařízení. Škola totiž byla v červenci minulého roku zničena v důsledku rozsáhlých záplav. V náhradní budově, stojící na bývalém bramborovém poli, byli gymnazisté přivítáni, a zatímco se seznamovali se svými francouzskými protějšky, dostali k večeři pizzu.

První plnohodnotný den, úterý, zahájili seznamováním. Studenti se ve dvojicích či trojicích se zahraničními vrstevníky vzájemně ptali na různé otázky směřující k bližšímu poznání dané osoby. Zjištěné informace poté představili trojjazyčnému publiku. Všichni, kdo toho byli schopni, navíc komunikovali ve francouzštině s občasnou asistencí angličtiny. Odpoledne přišel čas na práci s literárním dílem. Tím byla kniha Bêtes féroces, bêtes farouches od autorky Karen Köhler. S výňatkem z ní pracovali ve smíšených skupinách. Výsledek později přečetli nebo předvedli ostatním skupinám. Potom byla na programu ještě návštěva původní budovy Are Gymnasium. Němečtí pedagogové zvali k procházce zničenými, zpustlými chodbami nad i pod zemí.

Středeční dění tvořily návštěvy dvou míst. Prvním z nich byl Regierungsbunker, neboli vládní bunkr. Ten měl sloužit přesně k tomu, co jeho název napovídá: k ochraně vládních činitelů před jaderným konfliktem. Jeho chodbami a ocelovými dveřmi se gymnazisté prošli s průvodcem, který jim přiblížil historii stavby i funkce jednotlivých částí krytu. Po obědě se studenti znovu přesunuli do ‚kontejnerové školy‘. Programu se tentokrát ujali Češi, kteří si připravili kvíz o autorce zmíněné knihy. Co víc, následovalo prověření znalostí o České republice, a to formou soutěže. Tak schválně, kdo z Francouzů ví, kdo byl Tomáš Garrigue Masaryk?

A pak už poslední den mezi nově nabytými přáteli ze zahraničí – čtvrtek. Náplní tohoto dne byl celodenní výlet do města Bonn. Studenti tam zhlédli nejrůznější historické památky, k čemuž napomohl program, který si němečtí hostitelé připravili. Týmy měly najít památku v centru města a zodpovědět otázky s ní související. Při návštěvě města ale nemohlo chybět ani nakupování suvenýrů či návštěva místních kaváren. Po návratu do hotelu nezbylo než se sbalit a užít si poslední večer. Stejně jako při jiných večerech se chodbami rozléhal zpěv a mnoho lidí se věnovalo karetním i jiným hrám. Mimo to značná část účastníků zájezdu vyrážela na večerní procházky.

Páteční ráno znamenalo odjezd a loučení. O to krásnější však bylo, když francouzští přátelé vstali o mnoho dříve, než museli, jen aby se s Čechy v brzkých ranních hodinách rozloučili.