Nejen s navigacemi, piškvorkami, pirožky, koly nebo chemickými experimenty se mohli setkat studenti Gymnázia Příbram v rámci prvního projektového dne, který proběhl 25. června. Na výběr měli širokou škálu možností, a tak si každý přišel na to své.
V počítačové učebně se zabývali žáci 3D grafikou. Zatímco ti vytvářeli nejrůznější modely jako například domy, mobily nebo stoličky, ve vedlejší učebně pracovali zájemci o techniku s roboty. Programovali je a vypouštěli do labyrintu. Ti, kteří naprogramovali svého robota správě, vyhráli sladkou odměnu.
O patro níž se sešli nadšení fyzikové, kteří sestavovali základní elektrické obvody a zkoušeli si pájení. Kdo se nechtěl věnovat elektronice, mohl se vydat na vycházku do přírody za účelem pozorování fyzikálních jevů. Pozadu nezůstali ani matematici, kteří mezi sebou svedli souboj v piškvorkách a v logických hrách.
Zkáza Titaniku nebo vodíková bomba – tomu se věnovali chemici ve školní laboratoři. Občas zapojili i trochu teorie. Stejně tak čekala teorie i na studenty, kteří se rozhodli den strávit ve vodárně. Dozvěděli se tak například to, že v pitné vodě se nevyskytuje čistý chlór.
Zatímco ruštináři provoněli školní kuchyňku při vaření pirohů a ochutnali i ruskou zmrzlinu, angličtináři si mohli vyzkoušet několik aktivit ve workshopu Drama in English a němčináři a francouzštináři vyrazili na Svatou Horu. Vyučující si pro ně připravili pracovní listy, které vyplňovali na základě komentované prohlídky.
Na Svatou Horu zamířili i sportovci, kteří si vybrali orientační běh. Jejich úkol spočíval v uběhnutí trasy a nalezení 13 kontrolních bodů ve stanoveném čase – pokud jim ten nestačil, čekala je penalizace. Sportu se věnovali studenti i na školním hřišti, kde proběhl futsalový turnaj.
Po Příbrami putovali žáci s mobilní aplikací v anglickém jazyce. Někteří využili aplikaci Vojtěcha Bešťáka (3.B) Vyšší princip, která vznikla v rámci projektu Erasmus+, a nechali se provázet osudem Antonína Stočesa. Jiní si naopak zvolili GPS, navigování pro dvojice. Krásy zeměpisu studenti obdivovali také v zeměpisné učebně a v areálu Nového rybníka.
Gymnazisté, kteří se chtěli dozvědět něco o nevidomých a jejich běžném životě, se přihlásili na SONS. Zkoušeli psát Braillovo písmo a hry poslepu. Díky speciálním brýlím si nasimulovali různé poruchy zraku. Trénovali chůzi venku se slepeckou holí či vodicím psem a dokonce připravovali beze zraku jednohubky.
Výtvarníci strávili dopoledne v ateliéru Točírna, kde pracovali s keramikou nejen na hrnčířském kruhu.
Na kole nebo pěšky – ať už tak či tak, dějepisci zamířili na jedno společné místo, a to Památník Vojna. Nejprve vyslechli velmi fundované povídání o historii zdejšího areálu, o životě „obyčejných“ lidí, kteří táborem prošli, a také velmi zajímavé příběhy jednotlivých vězňů. To vše studentům 1. – 3. ročníku vyššího gymnázia představil PhDr. František Bártík, který je odborníkem na slovo vzatým. Po absolvování komentované prohlídky se všichni studenti sešli v místním kině, kde si přečetli povídku Karla Pecky Útěk, nad kterou následně diskutovali společně s Mgr. Danielem Křížem. Na kole zájemci vyrazili i po stopách Antonína Dvořáka, tentokrát do světa hudby – na Vysokou u Příbramě do Památníku Antonína Dvořáka.
Lesopark byl nejen cílem některých primánů, kteří vytvářeli postavy a zasazovali je do příběhů, ale i místem pro naučnou stezku. Cestou mohli zúčastnění pozorovat krásu přírody, určovat a pozorovat živočichy. V biologickém duchu se nesla i prohlídka Domu Natura, při níž se biologové dozvěděli o lišajích. Zamířili také k Oboře, kde hledali a pozorovali její drobné obyvatele.
Projektový den se nesl v příjemném duchu, čemuž napomohlo i slunečné počasí. Jak studenti, tak pedagogové načerpali spoustu zajímavých informací, a tak nezbývá než doufat, že se stane tradicí.