Letos uplynulo 35 let od listopadových událostí v roce 1989. Tehdy padl komunistický režim a začala nová doba. V rámci projektového dne Samet na gymplu proběhlo mnoho tematických workshopů, besed a přednášek. Studenti se ve čtvrtek 14. listopadu místo běžné výuky mohli dozvědět více o historii 20. století i o společenských tématech před i po revoluci. Workshopy měli na starosti učitelé i lektoři z nejrůznějších organizací.
Václav Havlíček a Daniel Kříž během své besedy zavzpomínali na svá studentská léta na gymnáziu a přidali i osobní vzpomínky na listopadové události v roce 1989. Na workshopu s Lucií Albrechtovou gymnazisté zjistili, jak se orientovat v politice nebo jak funguje tzv. moderní cenzura. Libuše Fořtová si pro studenty připravila vhled do Německa do období listopadu 1989. Gymnazisté se tak více dozvěděli o Berlínské zdi, která město rozdělovala více než čtvrtstoletí. A co kdyby v Československu v listopadu 1989 dopadlo vše jinak? O tom napsala strhující a zajímavý příběh spisovatelka Alena Mornštajnová. Debatu nad její knihou Listopád přinesl workshop s Alicí Matulovou. Beseda o spisovateli a novináři, ale také poúnorovém funkcionáři KSČ, který byl různými režimy zavržen hned několikrát, Janu Drdovi přinesla studentům informace o jeho životě. Vedl ji Josef Fryš.
Studenti poznali dobu před více než 35 lety i prakticky. S paní učitelkou Hanou Sedláčkovou se gymnazisté dozvěděli, jak co nejlépe zvládnout živelnou katastrofu. A pak navštívili i školní protiatomový kryt. S Liborem Valíčkem se podívali na vojnu. Čekal na ně drsný a nekompromisní vojenský výcvik, při kterém museli prokázat vytrvalost, obratnost i sílu. S Anetou Šlemendovou a Světlanou Hlaváčovou se studenti ocitli v osmdesátkovém pořadu Československé televize Cvičme v rytme. V tělocvičně tak v sobě gymnazisté probudili sportovního ducha. Lenka Blažková a Ludmila Šmejkalová měly pro studenty připravené mikroskopování se starými zrcátkovými mikroskopy. S Božetěchem Burdou si gymnazisté zkusili vytvořit dobový propagandistický plakát, naopak s Janem Charvátem studenti vytvořili digitální koláž, a tak vyjádřili, co pro ně znamená svoboda.
Praktický workshop, který vedla Lenka Pavelková, se zaměřil na změny politické mapy po roce 1989. Naopak na změny v zemědělské technice poukázal Václav Kovařík se studentem Jiřím Převrátilem (4.C). Gymnazisté třeba zjistili, co předcházelo vzniku ikonických zemědělských strojů, které zpestřují vozový park i dnešních menších zemědělců. Naopak kulturně se vzdělat – zazpívat si protestsongy – mohli studenti s Miloslavou Šmolíkovou a Zdeňkem Melínem. Na jejich workshop navázal o velké přestávce hudební happening na chodbách školy.
„Stali jste se svědky obtěžování v tramvaji, na ulici nebo jinde ve veřejném prostoru? Chtěli jste pomoci, ale nevěděli jste jak reagovat?“ – nejen na tyto otázky odpověděla organizace Konsent. Šlo o jednu z několika besed, které ve škole uspořádali zástupci nejrůznějších společenských organizací. Třeba Gender Studies odpověděl gymnazistům na otázku, jestli se ženy staly během socialismu rovnoprávné. Anežka Vaníčková představila ve školním klubu knihovazačství. Studenti si mohli sešít svoji vlastní knihu a ozdobit ji z recyklovaných materiálů. Během dalších besed se studenti dozvěděli více informací i z dalších oblastí – třeba historie, diplomacie, ekologie i společenského života.
Během celého sametového dopoledne mohli studenti i učitelé ochutnat slané i sladké v sametové kavárně – vše za „revoluční“ ceny. Během odpoledne pak ještě třetí a čtvrtý ročník zhlédl v příbramském kině film režiséra Jiřího Mádla Vlny. Školu také ozdobila tematická výtvarná díla, která vznikla díky gymnazistům z pracoviště Balbínova pod vedením Mgr. Milana Čiháka.
Projektový den proběhl poprvé na podzim 2019, tehdy ještě pod názvem Festival svobody. V dalších letech pak program (kvůli celosvětové pandemii) probíhal i online. V organizačním týmu se během let vystřídalo mnoho studentů i učitelů. Přípravu letošního projektového dne měla na starosti Viktorie Stašová (oktáva) spolu s Lucií Čermákovou (oktáva), Terezou Mirčevou (septima) a týmem studentů z dalších tříd gymnázia.