Rozhovory

Jednoduše a přehledně: o integraci autobusů s Filipem Drápalem

,

Velké změny čekají v sobotu 29. června dopravu v příbramském regionu. Autobusy na páteřní trase Praha-Příbram, stejně jako některé další, se totiž zařadí do systému Pražské integrované dopravy. Pro cestující to přinese mnoho nového, třeba možnost cestovat na jednu jízdenku až do centra hlavního města nebo si jízdenku pořídit z mobilu. Z terminálu Na Knížecí se konečná zastávka linek přesune na Smíchovské nádraží. Co dalšího se změní? Na to jsme se zeptali Filipa Drápala, mluvčího organizace ROPID, která všechny dopravce koordinuje.

 

Platí, že změny se prozatím týkají pouze linek na trase Praha-Příbram? Co třeba příbramská městská hromadná doprava?

Je to tak, linky budou zatím integrovány v páteřní trase Praha-Dobříš-Příbram, včetně některých linek v okolí Příbrami a linky do Hořovic. Městská hromadná doprava v Příbrami zatím integrována nebude, předpokládáme, že k tomu dojde až v další etapě poté, co se zaintegrují i ostatní regionální linky v okolí Příbrami.

Budou zachovány i spoje do Březnice, Rožmitálu, Blatné a Horažďovic?

Ty zachovány budou, ale bude to řešeno trošku jinak než dnes. Linky pojedou do Příbrami jako Pražská integrovaná doprava a poté budou bez nutnosti přestupu pokračovat jako linky Středočeské integrované dopravy právě do těch dalších vzdálenějších oblastí. Bude tam kombinace tarifů PID a SID. Takže ty linky budou zachovány. Jako konečná stanice bude na autobusech vždy Příbram, nicméně v jízdních řádech bude poznámka, že vybrané spoje pokračují jako linky XY směr ty dané oblasti.

Proč se přesouvá konečná stanice ze zastávky Na Knížecí na Smíchovské nádraží? Jsou motivací lepší vazby na další spoje, provozní důvody?

Důvodem je jednak to, abychom sloučili nástupní místa integrovaných linek do jednoho bodu ve směru Mníšek pod Brdy, Dobříš. Navíc se dlouhodobě s terminálem Na Knížecí nepočítá, připravuje se zcela nový terminál na Smíchovském nádraží. Je to o nějaký kilometr dál, takže je tam samozřejmě i nějaká finanční úspora. Protože je to jízdné výrazně levnější než stávající jízdenky SID, musíme zohlednit i tu ekonomickou stránku. Nicméně Smíchovské nádraží jako takové nabízí dostatek možností pro přestup na jiné druhy dopravy i větší komfort pro cestující, více návazných služeb pro ty, kdo přestupují nebo mají ještě nějaký čas mezi cestou MHD a příměstskou dopravou.

Linky budou odjíždět ze zastávek, které dosud patřily pražské MHD. Budou zde dvě zastávková stání, jedna pro linky směr Dobříš a zastávkové linky na Příbram a pak druhá pro expresní spoje. Mělo by to tedy být v podobném duchu jako na Knížecí, jen přesunuto sem. Je to poměrně blízko k metru, je zde možný i pohodlný přestup na tramvaje a vlaky. Místa by zde mělo být dost a prostor je zastřešený, takže oproti dnešnímu stavu Na Knížecí si myslíme, že je to určitě lepší. I když některým cestujícím, kteří si na zastávku Na Knížecí zvykli, to ze začátku nebude úplně vyhovovat. Věříme ale, že ve výsledku lidé tuto změnu ocení.

V jakém stádiu je momentálně příprava zmiňované přestavby Smíchovského nádraží?

Dnes už máme nějakou vizualizaci toho, jak by ten nový terminál měl vypadat. Nad Smíchovským nádražím vznikne zcela nová nadzemní hala, kde by měly být jednak nové služby, nové obchody, ale právě i nové autobusové nádraží a terminál pro parkování, záchytné parkoviště a vlastně všechny autobusy, které neskončí na Knížecí nebo v okolí Smíchovského nádraží by se do tohoto nového terminálu měly přesunout. Ta přestavba bude i v návaznosti na rekonstrukci železniční stanice. Předpokládáme, že to bude v horizontu tak zhruba pěti let, ale ten termín může samozřejmě být ještě změněn. Takže to nebude v dohledné době, na druhou stranu to ale není nějaké sci-fi, je to už reálný plán, jak by to tady celé mělo vypadat.

Co si slibujete od nově přidané zastávky na Lihovaru? Jsou to nějaké další přestupní vazby?

Ta zastávka je přidána právě z důvodu přestupů na pravý břeh Vltavy, kde se nachází spousta cílů pro lidi, kteří cestují do Dobříše nebo Příbrami, je tady přestup na expresní linku na Jižní Město, je tady i možnost přestupu na rychlou linku 118 ve směru na Budějovickou a další linky ve směru na Novodvorskou, Kačerov, do Braníka, do Modřan, takže si myslím, že to spoustě lidí pomůže – i když je to určité zdržení, zastávka navíc, nicméně v té celkové jízdní době by se to mělo projevit naprosto minimálně.

V Příbrami mají nově být všechny linky vedeny přes autobusové nádraží. Z jakého důvodu k této změně dochází?

Důvodem je zase zlepšení přestupů, návazností na další autobusové linky, jelikož nově budeme na tyto linky navazovat některé další spoje v okolí Příbrami a do budoucna by se zde mělo výrazněji proměnit i linkové vedení v oblasti MHD. Ty přestupy jsou důležité a čím jednotnější ta trasa je, tím je to i přehlednější pro cestující, kteří vedení linek úplně detailně neznají. Takže je to pro někoho zase možná určité zdržení, nicméně do budoucna určitě zlepšení z důvodu lepších přestupů.

Menší obce na Příbramsku dosud obsluhovala linka D99, nově to budou linky 317 a 392. Tím pádem se navyšuje počet spojení těchto malých obcí s Prahou. Vychází tyto změny z požadavků obcí, nebo za tím stojí jiný důvod?

Všechny jízdní řády vychází z projednávání s obcemi, ale zároveň to navýšení počtu spojů bylo realizováno i z popudu organizátorů dopravy, protože si myslíme, že i menší obce na trase páteřních linek si zaslouží kvalitnější spojení nejen ve špičkách, ale i mimo špičky, ve večerních hodinách a o víkendech. Pokud to ekonomicky vychází, což vychází, je určitě pozitivní, že i tyto menší obce, které mají nějaký rozvojový potenciál, budou mít s Prahou lepší spojení.

Hodně se změní i způsob odbavování cestujících. Do které tarifní zóny bude Příbram a Dobříš nově patřit a co to bude znamenat pro cestující?

Tarifní pásma budou rozdělena tak, že Příbram bude v sedmém pásmu, obce mezi Dobříší a Příbramí v šestém a Dobříš v pátém. To znamená, že jízdenka pro ty, kdo mají Lítačku, bude do Příbrami stát 54 korun, pro ty, kteří Lítačku nemají, bude stát 68 korun. Kompletní jízdenka včetně MHD v Praze by pak měla stát 84 korun. Takže doprava se pro většinu cestujících oproti stávajícímu jízdnému rozhodně zlevní, nejvíce těm, kteří budou přestupovat dále na MHD a již dnes mají pro území Prahy předplacenou jízdenku.

Samozřejmě bude zachováno i předplatné jízdné, měsíční, čtvrtletní, budou k dispozici i roční kupony. Takže ještě více ušetří právě ti, kdo jezdí pravidelně. Budou zde samozřejmě platit i veškeré slevy pro studenty a seniory. A nově oproti dnešku bude i bezplatná přeprava pro seniory nad 70 let.

Jak se těchto cen konkrétně dotknou studentské slevy? V Praze totiž studentská sleva funguje trochu jinak než mimo ni.

Ti, kteří už dnes mají nějakou slevu na území Prahy a kupují si kupony na pražskou MHD, budou doplácet už jen mimopražský úsek, tedy například do Příbrami těch 7 pásem, což se slevou vychází na nějakých 13 nebo 14 korun. Rozsah těch slev je podobný jako dnes. Je ale potřeba si rozmyslet, jestli se tomu danému cestujícímu vyplatí si koupit jízdenku na tu příměstskou linku a pak dál si koupit další jízdenku na MHD, nebo si koupit jednu jízdenku na celou cestu. Bohužel tím, jak se ty tarify kombinují, tak není úplně možné to udělat lépe, jednoduše.

Jaký je rozdíl mezi časovou a pásmovou platností jízdenky? Jaké možnosti to cestujícím dává?

Vždy je potřeba přihlížet jak k těm tarifním pásmům, tak k času, který, na tu cestu cestující má. Je potřeba to kombinovat, takže například pokud někdo jede přes dvě pásma, ale jede víc než půl hodiny, tak už potřebuje třípásmovou jízdenku za 24 korun, protože by to do té půlhodiny nestihl. Zase naopak pro ty, kteří mají předplatní jízdné, ten čas vůbec nehraje roli, tam je třeba si jen hlídat ta tarifní pásma. Ale pro ty, kteří cestují na jednorázové jízdenky, je třeba ohlídat si vždy ten počet pásem a daný čas od označení jízdenky. Čas je většinou daný poměrně velkoryse, takže někdy se může stát, že cestujícímu bude pro zpáteční cestu stačit jen jedna jízdenka. Například pokud si cestující jede do Prahy něco rychle vyřídit, z Příbrami pokračuje pomocí MHD po Praze, tak si koupí jedenáctipásmovou jízdenku, a ta má tak velký časový rozsah, že se na tu jízdenku stihne i vrátit zpátky.

Kde si jednorázové jízdenky budou cestující moci pořídit? Plánujete vybrané zastávky v Příbrami osadit jízdenkovými automaty?

Zatím se v Příbrami jízdenkové automaty neplánují, nicméně po integraci MHD se možnosti nákupu rozšiřovat budou. Jízdenku bude možné si koupit v každém autobuse nebo v mobilní aplikaci PID Lítačka, klidně z pohodlí domova, nejen sobě, ale i ostatním cestujícím. To jsou základní prodejní kanály. Pak je samozřejmě možné si jízdenku koupit v Praze v jízdenkovém automatu, třeba v metru nebo na nádraží. Tuto jízdenku pak stačí po nástupu do autobusu jen označit. Jízdenky se prodávají i na vlakových nádražích, třeba v Příbrami bude možné si zakoupit nejen jednorázové jízdenky, ale i předplatní kupony.

Co se týče předplatného jízdného, jaké jsou možné nosiče tohoto kuponu?

Díky systému Lítačka už je dnes možné si koupit předplatní kupon nejen v papírové podobě nebo si ho nahrát na čipovou kartu, ale lze si ho i nahrát online přes e-shop Lítačky třeba na platební kartu nebo na In Kartu Českých drah. Možnosti se dál budou rozšiřovat, v dohledné době by mělo být možné si kupon nahrát virtuálně do aplikace v mobilním telefonu. Předpokládáme, že i v Příbrami v rámci informační kanceláře dopravce Arriva bude možnost si zakoupit základní papírové kupony pro ty, kteří třeba nedojíždějí do Prahy a jezdí jen v okolí Příbrami. V budoucnu pak půjde si dobíjet Lítačku nebo platební kartu nejen online přes internet, ale i fyzicky na jiných místech, třeba právě v Příbrami.

Bude pro cestující s předplaceným jízdným stále platit nutnost nastupovat do autobusu předními dveřmi?

Je to tak, řídí se tím veškerá příměstská doprava. Je totiž nutné, aby řidič vždy zkontroloval platnost jízdenky, protože v těchto autobusech se tak často nepohybují revizoři. Požadavek Středočeského kraje i Prahy, kteří výrazně tyto linky dotují, je, aby byla zajištěna tarifní kázeň – aby lidé nejezdili na černo.

Na ty autobusy stávajících dopravců se budou vztahovat další standardy kvality Pražské integrované dopravy, jaké to například jsou?

Oproti dnešku budou tyto standardy náročnější, vyžadujeme například sledování vozidel pomocí GPS, takže budeme my i cestující v každém okamžiku vědět, jaké má třeba autobus zpoždění. Zároveň by také řidiči neměli odjíždět ze zastávek dříve, než jim říká jízdní řád, a právě sledování pomocí GPS by nad tímto mělo zajistit lepší kontrolu. Pak jsou tam informováni i cestující v podobě hlášení zastávek, což dosud také nebylo vždy zvykem. Dále informační obrazovky, kde do budoucna plánujeme informace o přestupech v návazných zastávkách, například když někdo pojede z Příbrami a bude chtít na Lihovaru přestoupit na nějakou linku směrem na Jižní Město, tak přímo v autobuse uvidí, za jak dlouho mu ta daná linka odjíždí. V nových standardech kvality je i povinnost klimatizace, dostatečné vytápění vozidla v zimních měsících, pohodlnější sedadla, a co je velmi důležité pro linky Praha-Příbram, je zvýšení kapacity, kdy se od srpna plánuje nasazení patnáctimetrových autobusů na hlavní linky, které by měly zvýšit kapacitu oproti těm dnešním dvanáctimetrovým vozům. Předpokládám, jako je to i u dalších integrací, i zde bude ten počet cestujících narůstat.

A jaké jsou do budoucna plány integrace na jihozápad od Prahy a na Příbramsku konkrétně?

Teď začínáme těmi hlavními linkami Praha-Příbram, k tomu je doplněna také páteřní linka mezi Příbramí a Hořovicemi, která bude nově navazovat na vlaky na hořovickém nádraží, což se dnes neděje. Do budoucna by se měla zaintegrovat jednak městská hromadná doprava, jednak i všechny regionální linky v okolí Příbrami. V té první fází integrace bude teď taková potíž, že část bude v systému PID a část zůstane v tom stávajícím systému, takže ti, kteří cestují oběma druhy linek, budou muset mít dvoje jízdní doklady a to doufáme, že se nám podaří co nejdříve změnit, aby v rámci té druhé etapy už bylo zaintegrováno všechno.

Schémata: web PID | Foto: archiv GymTV